Katarina Blom, Sveriges första lyckopsykolog, rensar i röran bland lyckolöften och kalla fakta, och tar upp frågor som hur det kommer sig att hjärnan fungerar som ett kardborreband för oro och negativitet, och vad vi kan göra för att öka vårt välbefinnande – på riktigt.
De flesta har säkert någon gång frågat sig varför det är så enkelt att gnälla på sina kollegor på arbetsplatsen, eller upplevt att peppen inför ytterligare en förändringsprocess tryter. Lösningen på dessa frågor finns bland annat i vår hjärna.
Här delar Katarina med sig av sina tre bästa tips för hur ni skapar en lyckligare och mer välmående arbetsplats!
- Sortera bland oro, gnäll och problem!
Vår hjärna är förinställd på att uppmärksamma obehag i tillvaron som exempelvis problem, hot, brister. Det var evolutionärt fördelaktigt för överlevnaden, men kan idag sätta krokben för välbefinnandet i vardagen. Även om det är viktigt att uppmärksamma problem och konflikter kan denna förinställning göra att problemsidan överskuggar allt det goda som också sker i vardagen på jobbet. Så tips nummer ett är att försöka bli medveten om exempelvis jobbrelaterade orostankar samt impulser att gnälla i fikarummet, och istället skriva ner problem som tynger en. Därefter kan man konstruktivt sortera: vad av detta har jag mandat att förändra och påverka, och vad behöver jag acceptera/förhålla mig till?
- Ös på med positiv feedback!
Har du någon gång träffat en person som känt att hen fått FÖR mycket beröm? Eller har du själv upplevt det? Troligen inte. De allra flesta av oss uppskattar att våra ansträngningar på jobbet värdesätts av andra och att de bidrar till organisationens framgång. Genom positiv feedback kan vi synliggöra både och, samtidigt som detta uppmuntrar oss att göra mer av det som skapar mest värde för både teamet och organisationen. Som om det inte var nog visar studier att i en organisation med frekvent positiv feedback är det enklare för medarbetare att både uttrycka och ta emot även konstruktiv feedback. Så ös på med beröm och uppmuntran för dina kollegors ansträngningar!
- Självbestämmande, kompetens och gemenskap!
Gillar du att bli ’micromanaged’ av kollegor, eller av att känna dig inkompetent och samtidigt ensam och isolerad på jobbet? Förmodligen inte. Även om alla vi människor är unika individer så finns det vissa behov som de allra flesta av oss behöver få tillfredsställda för att vi ska känna att vi trivs och mår bra. Tre sådana behov på arbetsplatsen är behovet av självbestämmande, behovet av att känna sig kompetent och behovet av gemenskap. En väl utformad arbetsplats är ett utmärkt sammanhang för oss att kunna få alla dessa tre behov uppfyllda. Kartlägg gärna när på jobbet du känner att du har mandat att bestämma hur du vill lägga upp arbetet, i vilka moment du upplever kompetens och när du känner gemenskap med andra människor. Det är troligen i dessa stunder du får tillgång till både motivation, engagemang och välbefinnande på jobbet.
Här kan du läsa mer om Katarina Blom
Vill du läsa mer om lyckopsykologi? Katarina har skrivit böckerna Ensam eller stark och Lycka på fullt allvar som handlar om just detta!